torstai 29. lokakuuta 2015

MUUTAMA JUTTU TREENAAMISESTA



Aloittaessani CrossFitin luin paljon juttuja lehdistä ja blogeista: miten kannattaisi treenata, kuinka usein ja paljon, jotta kehittyy, mutta mikä on liikaa? Miten kannattaisi syödä ja pitäisikö käyttää palautusjuomia tai lisäravinteita, ja jos kyllä, niin mitä? Paljon kaikkea oli mielessä. Ihan normaalia on uutta lajia aloittaessa pohtia kaikkea tuota ja ollakin vähän lost. Oikeita vastauksiahan noihin mietteisiin ei ole, vaan jokaisen täytyy löytää ne itselle sopivat jutut. Ykkösjuttuhan on se ahkera treenaaminen. Jos treenaa säännöllisesti, ei se ole niin kiveen kirjoitettua miten sitä treenaa. Ravintopuolella tärkeintä tietenkin on, että perusasiat on kondiksessa eli syödään kunnon ruokaa riittävästi. Näiden juttujen jälkeen voi sitten miettiä sitä ylimääräistä. Tässä siis muutama juttu omasta "treenifilosofiastani". ;)

Treenaan 1-2 kertaa päivässä niin, että treenipäiviä kertyy kolme. Neljäs päivä on aina lepo/huoltopäivä. Olen treenannut välillä kahdesti silloinkin kun arki on ollut todella kiireistä, mutta nyt huomaan ettei se ole ollut välttämättä kehittävää. Siispä kroppaa kuunnellen treenimääriä, yksi tehokas treeni on parempi kuin kaksi puolitehoista.

Nukun paljon. Oon aiemminkin varmaan maininnut, että mulla on pikkulapsen tai vanhuksen unirytmi. Tuo rytmi on kuitenkin mulle kallisarvoinen, sillä se auttaa jaksamaan treeneissä. Jo yksi huonosti nukuttu yö kostautuu seuraavina päivinä. Nukun 8 tuntia yössä, tätä vähemmät unet jäävät jo liian lyhyiksi.

Syön 2-3 lämmintä ateriaa päivässä. Oikeastaan aamupalankin voisi melkein laskea yhdeksi, sillä se on energiamäärältään yhtä runsas. Syön vaihtelevasti munakasta, puuroa tai smoothieita. Seuraava lämmin ateria on lounas. Iltapäivällä neljän aikaan yleensä syön yhden ja illalla seiskan aikaan viimeisen. Riippuen päivän menoista ateriat vaihtelee, mutta tuo on ihan toimiva kaava etenkin jos treenaan aamulla sekä päivällä/illalla. Lämpimien aterioiden lisäksi syön vaihtelevasti myös välipaloja tms.

Käytän palautusjuomia treenien yhteydessä. Nyt on käytössä Northforcen tuotteet, jotka olen kokenut herkälle vatsalleni sopiviksi. Monet palkkarit ovat musta teollisen ällömakeita, eikä treenin jälkee sellainen vaan mee alas. Northforcen Strength on makeutettu aidoilla marjajauheilla, joten se maistuu hyvinkin luonnolliselta. Käytössä on välillä myös Evolutionin BCAA ennen treenejä, tai treenin aikana. Palkkarien käyttö ei musta ole välttämätöntä kaikilla treenajilla, oikea ruoka tulee taas ensin. Harvoin on kuitenkaan mahdollista saada kunnon ruokaa heti treenin jälkeen, siksi palkkarit pelastaa. 

Teen kehonhuoltoa säännöllisesti. Aina voisi tietenkin parantaa tätäkin puolta. Treenien jälkeen illalla venyttelen/putkirullailen, 3-5 kertaa viikossa. Joskus käyn kevyillä vartin huoltolenkeillä ennen venyttelyä. Oon oppinut, että mitä huolellisemmin tekee kehonhuoltoa, sitä paremmin pystyy treenaamaan. Eli sitä ei tosiaan kannata skipata! 

Palautumistani edistää päivittäinen magnesiumin ja Omega 3 -kapselien syöminen. Otan samassa satsissa myös D-vitamiinia. Nyt syksyllä kun oon ollut niin överi paljon kipeenä, alotin myös C-vitamiinilisien ja sinkin syömisen. Oon ajatellut, että saan aika hyvin vitamiineja jo ravinnosta, enkä tiedä onko tuo tarpeellista. Varmuuden vuoksi. ;)

Motivaatio on kanssa yksi avaintekijä kehittymiseen. Ainakin mua se vie kovasti eteenpäin. Oon motivoitunut, ja nautin treenaamisesta hullun paljon. Mulla ei vielä koskaan oo ollut sellasta fiilistä, että hitsi kun ei tarvis lähtee treenaaman. Ehkä joskus tosi aikaisina aamuina kellon soidessa toivoisin, että saisi vielä hetken nukkua, mutta rehellisesti sanottuna useimmiten oon silloinkin ilonen kun pääsee taas treenaamaan. Kannattaa siis nauttia omasta tekemisestään! ;)


SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig