torstai 8. lokakuuta 2015

CROSSFIT SPORT / CROSSFIT FITNESS













Jokin aika sitten puhuin oman treenaamiseen muuttumisesta ja treenien suunnitelmallisuudesta. Tässäkin jutussa suunnitelmallisuus on yksi avaintekijä yhdessä treenien jaksottamisen kanssa. Crossfit -urheilijan tulee huomioida treenaamisessaan erilaiset ja eriarvoiset treenikaudet, kun taas crossfit -kuntoilija voi treenata suhteellisen samankaltaisesti koko vuoden, enemmän fiiliksen mukaan.

Molemmat tavat treenata toki nostavat kuntoa ja kehittävät, mutta jos urheilija haluaa kaivaa sen parhaan version itsestään, on treenaaminen jaksotettava sen mukaan. Jos jatkuvasti ylläpitää kaikkia ominaisuuksia, voimaa, kestävyyttä jne, on kehitys kussakin ominaisuudessa myös pienempää. Jonkin ominaisuuden harjoittamista on vähennettävä jos halutaan todella kehittää yhtä tiettyä ominaisuutta. Esimerkiksi voima ei tartu niin hyvin jos samalla pitää yllä todella kovaa aerobista kuntoa.

Crossfit on vielä suhteellisen uusi kilpailulajina, minkä takia treenaaminen voi olla osittain aikamoista sillisalaattia. On hyvin vaikeaa sanoa, mikä on juuri se optimaalisin tapa treenata. Yhtä oikeaa tapaa ei ole löytynyt, mutta toisaalta, ei sitä välttämättä edes ole. Ehkä samoihin tuloksiin voidaan päästä hiukan eri tavoin? Yleisesti voidaan sanoa, että Crossfit -kilpailijan vuoteen mahtuu pitkähkö "off season", jolloin keskitytään peruskuntoon, voiman kasvattamiseen ja omien heikkouksien poistamiseen, ja kilpakausi, jolloin taas haetaan sitä kuntohuippua muita ominaisuuksia pelkästään ylläpitäen.



Crossfit -urheilussa treenit jaksotetaan yleensä openien, regionaalien ja gamesien mukaan. Yleensä suositeltavaa on kilpailla noin vain pari/muutama kisa vuodessa ja hakea se kuntohuippu pääkilpailuihin. Games -tason kilpailijoilla tietenkin sinne gameseihin. Osalla kuntohuippu on saavutettava jo open -kisoissa, jos regionaaleihin pääsy ei ole itsestäänselvyys. Jos urheilija on taas varma pääsystään voi hän piikata vasta regionaaleja varten. Harva Suomessa vielä yltää regionaaleihin asti, mutta moni hakee parasta kuntoaan open -kisoja varten. Se on kuitenkin maailmanlaajuinen kisa, josta näkee parhaiten millä tasolla sitä liikutaan.

Tavoitteiden miettiminen ja asettaminen on erittäin tärkeää kilpailijana, koska treenit suunnitellaan/jaksotetaan niiden mukaan. Jos päätavoite olisi vaikkapa pärjätä mahdollisimman hyvin keväällä open -kisoissa, ei syksyllä ehkä ole viisainta kilpailla täysillä muissa kisoissa. Mun vinkki siis kaikille, jotka haluaa kilpailla on, että valitse yksi/kaksi kisaa, jonne haluat päästä ja panosta niihin. Jos taas tavoite on saada mahdollisimman hyvä pohjakunto niin kisaamaan ei kannata kiirehtiä. Toisaalta kilpailemisen oppii vain kisaamalla, joten liian suurta kynnystä ei sille kisaamiselle kannata kasvattaa.

Crossfit ei kuitenkaan ole pelkkä kilpailulaji, enemmänhän se oikeastaan on elämäntapa ja kuntoilumuoto. Crossfitin avulla pysyy monipuolisesti hyvässä kunnossa. Seuraamalla oman boxin ohjelmointia kunto nousee, voimat kasvavat ja taidot lisääntyvät. Yksi juttu mun mielestä on kuitenkin tärkein; Se, että treeneissä on hauskaa. Kilpailijan treenit eivät välttämättä ole hauskoja sellaiselle, jota kilpailu ei kiinnosta. Pitkät voimasessiot ja metconien/kivojen wodien puuttumattomuus saattaisi äkkiä käydä tylsäksi. Tottakai nuo pitkät voimasessiot kuuluvat myös kuntoilijan arkeen eikä kuntoilijankaan kannata aina tehdä metconeita, mutta pidemmällä aikavälillä se että treenit on hauskoja, on musta tärkeämpää. Kun ei kilpailla, voidaan treenata enemmän fiiliksen mukaan ja mennä treeneihin silloin kun huvittaa. Tavoitteita toki kannattaa kuntoilijankin asettaa, mutta yhä oon sitä mieltä, että tärkein juttu on se liikunnasta nauttiminen. Crossfit sopii hyvin erilaisille, eri asioita tavoitteleville ihmisille, oli tavoite sitten pyrkiä terveellisempiin elintapoihin, pudottaa painoa, saada lisää voimaa ja lihasta, kasvattaa kuntoa jne, lista on loputon!

Crossfit tarkoittaa ehdottomasti myös yhteisöä. Boxilla ei koskaan tarvitse olla yksin, uusia ystäviä saa ihan varmasti. Tää on yksi asia, joka tekee tästä lajista entistä hauskemman. Mä ainakin voin sanoa, että meidän boxi on kuin toinen koti, niin kivalta siellä olo aina tuntuu. Tavallisella kuntosalilla tuntuu hassulta käydä, kun kaikilla on napit korvissa eikä kukaan puhu toisilleen. Sekin on ok jos tykkää treenata yksin. Crossfit -saleillakin toki treenirauhan aina saa, mutta se yhteisöllisyys on ehdottomasti the juttu.

Mä en ole ekspertti näissä asioissa, mutta toivottavasti saitte silti irti jotain siitä, millainen laji tämä Crossfit voi olla. ;)



SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig