sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

UNETTOMUUS

7986

Kärsin jokin aika sitten inhottavasta vaivasta, unettomuudesta. Se alkoi niistä kesämme ainoista hellepäivistä, kämppäni kuumentui ihan saunaksi enkä saanut siksi pariin yöhön nukuttua. Sitten oli tehtävä karjalan kovin karsinta, ja inhotti, että mitä jos en saa unta ja väsyneenä joutuu tekemään. Sittenhän sitä nukahtamista vasta alkoikin stressata, kun koko ajan kelaili, että pitäisi jo olla umpiunessa. Siitä alkoi pieni kierre, en vaan nukahtanut vaikka kuinka olin väsynyt nukkumaan mentäessä. Maailman ärsyttävintä!

Uni tosiaankin vaikuttaa kaikkeen. Treeniä ajatellen koen sen vähintään yhtä tärkeäksi ellen tärkeämmäksi kuin ravinnon. Hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli unesta, fyysisestä harjoittelusta ja hormonitoiminnasta Lihastohtorin blogissa, LUE TÄSTÄ. Musta unettomuus teki ihan toisen ihmisen, kärttyisen ja stressaantuneen. About viikon kun oli saanut vain noin neljän tunnin yöunia, treenit eivät kulkeneet ja mikään ei oikeen ollut kivaa. Päätä särki ja oksetti.

Kävelin sitten apteekkiin hakemaan melatoniinia. Otin kuurin sitä, ja mulle se toimi. Join myös jotain "before you go to sleep" -teetä ja otin magnesiumia (jota nyt muutenkin käytän päivittäin). Mikä nyt sitten auttoi, en tiedä, mutta uni tuli, nii se on pääasia. Muutama yö tosiaan oli vielä heikompaa unta, mutta pian nukuin taas kuin tukki. Ai että onkin ihanaa kun saa nukkua kunnolla. Oon oikeesti ihan uusi ihminen! :D

Oottekos te kärsineet unettomuudesta? Mikä teillä auttaa nukahtamiseen?
SHARE:

4 kommenttia

  1. Sittenhän kannattaa vaikuttaa myös siihen fyysiseen ympäristöön missä nukkuu eikä pelkästään ravintoon yms. suusta alas laitettaviin juttuihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mulla ainakin valon määrä vaikuttaa ja äänet tietenkin. Pimennysverhot oli ainakin nykyiseen kämppään oikein hyvä hankinta :)

      Poista
  2. Itse en ole nukkunut kokonaisia öitä pian kahteen vuoteen. Kuopuksen raskausaikana alkaneet uniongelmat jatkuvat edelleen kuopuksen ollessa nyt 1v 1kk. Yöunet ovat menneet parempaan suuntaan, mutta edelleen herätään yöaikaan 1-6 kertaa, joten tiedän kuinka unenpuute vaikuttaa, ihan kaikkeen. Välillä tuntuu, ettei voimia riitä edes arkiaskareisiin treenaamisesta puhumattakaan. Toivottavasti minun töiden ja lasten päiväkodin alkaminen tuo toivottua rytmiä arkeen ja saamme taas nukkua yömme hyvin. :-)

    VastaaPoista
  3. Oih, kuulostaapa kurjalta. Mä menin ihan sekaisin jo viikossa, niin en voi edes kuvitella miltä noin pitkään jatkuneet uniongelmat mahtavat tuntua. Toivottavasti tosiaan tuo rytmi korjaisi vähän asiaa! :)

    VastaaPoista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig