maanantai 13. heinäkuuta 2015

LIHASKIVUT JA -VAIVAT

7987

Lihaskivut, -vammat ja -ongelmat ovat valitettavia hidasteita treeneissä. Tuntuu, että yhä useammalla on aina jotain pientä vaivaa. CrossFitin parissa etenkin olkapäävaivat näyttävät olevan melko yleisiä. Miksi! Ei niiden tarvitsisi olla! Jos kunnollinen pohjatyö on alla, hyvästä tekniikasta ja kehonhuollosta pidetään huolta, niin ongelmilta pitäisi välttyä.

Mulla on kyllä ollut vähän semmonen asenne, että kovin pienestä ei sais valittaa. Tai siis olen kokenut, että tällöin vaan vikisen ja nössöilen. Mutta eihän se ihan niin mee. Ei ne valmentajat voi tietää auttaa sua jos et kerro niistä ongelmista tai kivuista. Kun taas ajattelen valmentajan näkökulmasta asiaa, niin onhan se päivänselvää, että haluaisin tietää kaiken mahdollisen urheilijalta, jotta häntä voitaisiin auttaa välittömästi ja tehdä mahdollisia muutoksia harjoituksiin. Kertomalla siis ihan pienistäkin jutuista voidaan ennaltaehkäistä isompia ongelmia. Tiedon jakaminen ei todellakaan oo sama asia kuin valittaminen.

Itse mainitsin kipuilevani Karjalan Kovin -karsintaa tehdessä ja heti sen jälkeen asia otettiin hoitoon. Nytkin asiaan kiinnitetään huomiota harjoittelussani. Oon aika onnekas kun on osaavia valkkuja ja fyssareita ympärillä!

Kerroin myös jo aiemmin päätöksestäni muscle up -harjoittelun suhteen. Uskon, että olkapääjumit ovat tulleet juurikin sieltä. Tekniikka on kärsinyt ja renkaissa on rimpuiltu toispuoleisesti. Kun kädet eivät käänny dipin ala-asentoon yhtäaikaa, vaan toinen käsi menee edeltä, ei siitä hyvää seuraa. Aika iso paino sille edeltä menevälle olkapäälle kun koko ruho kääntyy sen päälle. :D Ei oikeesti naurata. Päätin siis harjoitella tästedes progressioiden kautta kippiä, kuminauhojen avulla oikeita liikeratoja ja kehittää false grip otetta roikuntojen ja leuanvetojen avulla. Yritän saada myös niin paljon voimaa, että opin liikkeet stricteinä ensin. Kun muscle upin saa strictinä helposti, on se kippikin luonnollisesti helpompaa.

Kerro siis rohkeasti valmentajallesi pienistäkin vaivoista, kysy neuvoa osaavilta fyssareilta ja hae apua. On tärkeää oppia tuntemaan, millainen kipu on normaalia ja millainen ei. Sanonta "ei kipuu, ei hyötyy" toimii vain sille terveelle kivulle. :D

Pysytään terveinä jooko!
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig