torstai 7. toukokuuta 2015

VIIME VIIKKOJEN KUULUMISIA

2637

Mä oon ollut viime aikoina todella väsynyt. Suoraan sanoen viimeiseen kuukauteen on mahtunut vain ihan muutama hyvä päivä, mikä on mulle aika epätyypillistä. Oon persoonaltani niin ilonen, pirteä ja positiivinen ihminen, että viime viikot ovat tosiaan olleet jotain ihan outoa. Yleensä voin ihan rehellisesti sanoa, että rakastan ja nautin elämästäni koko ajan täysillä, mutta nyt en kyllä allekirjoita tota. Oon ollut kaiken tuon väsymyksen lisäksi ärtynyt ja kaikin puolin ankee tyyppi. Tiivistettynä oon ollut aika stressaantunut.

Meillä treeneissä alkoi parisen viikkoa sitten ihan uudenlainen ohjelmointi. Tuon pitkän talven perusvoimakausi vihdoin päättyi ja maksimivoiman herättely alkoi. Mulla tietysti oli kovat odotukset uudelle syklille, sillä jo perusvoimakaudella sarjoissa mentiin entisten ykkösmaksimien yli. Ensimmäisenä uuden ohjelmoinnin treenipäivänä koko treeni meni kuitenkin aivan vihkoon. Lonkka oli ihmeellisen kipeä, ja tuntui kun en olisi kyykännyt koskaan. Lonkkakivun takia en saanut kyykätä syvään lainkaan, ja sehän otti pannuun ja pahasti. Ärsytti, koska en osannut sanoa, mistä tuo kipu oikein oli tullut, viime treenit olivat kuitenkin kulkeneet niin loistavasti. Asiaa setvittiin sitten fyssarien kanssa ja sieltä jaloistahan löytyi niin pahoja jumeja, että sain kpv eli kaikki päin v****a-diagnoosin. Heh, ei vaan vakavasti ottaen, olin järkyttynyt miten jumissa olinkaan. Teen kehonhuoltoa, venyttelen aktiivisesti, enkä tunne itseäni lainkaan kankeaksi, joten en osannut odottaa noin tukkoisia lihaksia. Käykää siis tyypit myös hierojalla aktiivisesti! Kyykkyasentoani myös hiukan korjattiin, minkä jälkeen lonkkakipu poistui lähes kokonaan. (Onneksi ainakin huolto pelaa loistavasti!) Pieni asennon muutos kuitenkin on vaikeuttanut taas puolestaan hermotuksen löytämistä, mikä on ollut äärimmäisen turhauttavaa. Kaiken tämän takia ainakin viikon treenit menivät mun osalta aika ohi.

Sen viikon jälkeenkin on tuntunut, että "epäonnistumisia" on tullut solkenaan. Se, miksi laitan tuon epäonnistumisen lainausmerkkeihin, tarkoittaa sitä, että järjellä ajatellen ne eivät välttämättä ole olleet epäonnistumisia vaan mä olen ne tässä mielentilassa sellaisiksi kokenut. Niin kuin jo sanoin, asetin kovat odotukset tätä ohjelmointia varten ja kun en ole kaikkia odotuksiani täyttänyt, olen ollut pettynyt. Muu kisaryhmä on tehnyt omia ennätyksiään jatkuvasti, mutta itse olen taistellut omien tavoitteitteni kanssa. Ottaahan se päästä. Olen minäkin tietty muutamia ennätyksiä tehnyt ja toki on niitä hyviäkin päiviä ollut. Päällimmäisenä fiiliksenä on ollut kuitenkin ärsytys ja turhautuminen.

Kokonaiskuormitus. That's the key. Kevät on tuonut mukanaan paljon kiireitä ja stressiä myös koulun suhteen. Tiedän, että tämä vaikuttaa kaikkeen. Kokonaiskuormitus on nimittäin ollut todella suuri viime aikoina. Kalenteri on ollut ihan täynnä, oon ollut koko ajan menossa ja pää on näköjään aina hiukan jäljessä. Mun vaan on tosi vaikea hyväksyä sitä, että jostain joutuisin hölläämään. Mun on lisäksi kai vaikea myöntää jos mua väsyttää. Haluan niin kovasti jaksaa, olla pirteä ja stressaamatta, joten sitä väsymystä on ollut vaikea tunnistaa.

Nyt kuitenkin sen tunnistan ja myönnän, oon väsynyt. Huomaan sen nimenomaan siinä, että en ole oma iloinen itseni, unentarve on lisääntynyt entisestään, keskittymiskyky ihan simppeleihinkin juttuihin herpaantuu herkästi ja treeneissä jo alkulämmittelyssä tuntuu heikohkolta. Huomaan sen siinä, miten suhtaudun yhteenkin huonoon treeniin. Joku tavoittelemani tulos ei ole tullutkaan ja se pettymys on vienyt ilon kaikista muista saavutuksista tai ennätyksistä. Eihän sen näin pitäisi mennä. Ei todellakaan.

"Do what you love and love what you do." Näinhän se menee. Rakastan treenaamista, mutta nyt en ole kyllä joka treeniä rakastanut. Oon niin ankara itselleni enkä siksi siedä niitä "epäonnistumisia" lainkaan.
Fiksua siis olisi väsymyksen tunnistaessa keventää. Esimerkkinä takertumiseni pitkäksi aikaa uuden tempausmaksimin etsimiseen, tein usean failin ja lopputuloksena turhauduin. Jos olisin ollut viisas, olisin tiedostanut, että olen väsynyt ja tehnyt mielummin useita varmoja nostoja failien sijaan. No, aina ei voi voittaa, mutta aina voi jotain oppia.

Mitäs siis tästä opimme? Itseään kannattaa oikeesti kuunnella rehellisesti. Ei se tee susta huonompaa jos myönnät olevasi väsynyt, se tekee susta vaan rohkean ja fiksun. Itse ainakin nyt näitä viikkoja taakse katsellen voin todeta oppineeni omista rajoistani paljon. Väsymys on nyt toivottavasti helpompi tunnistaa, ja tehdä treenejä ja töitäkin sen mukaan. Tiedän, että jatkossakin tuun olemaan ankara itelleni, sillä se on osa mun persoonaa. Se on mun vahvuus sekä heikkous samaan aikaan, mutta tästä päivästä lähtien aion muuttaa sen vain mua vahvistavaksi tekijäksi enkä anna sen enää heikentää. Ankara saa olla kunhan muistaa olla myös armollinen. Ensi viikolla alkaa palauttava viikko treeneistä ja koulukin alkaa helpottamaan. Aion siis levätä, levätä ja levätä, minkä jälkeen voin taas latautua uusiin treeneihin, uusin kuvioihin ja pian alkavaan kesään<3 hyvällä fiiliksellä!

Mitäs teille kuuluu, toivottavasti iloisempia fiiliksiä?
Elli
SHARE:

4 kommenttia

  1. Hyvä kirjoitus! Tavallaan kiva kuulla jos muitakin välillä väsyttää eikä aina tehdä vaan ennätyksiä. Tuo toivoa omaankin harjoitteluun. Tsemppiä silti sulle jatkossa, oot vahva! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Joo kyllä varmasti ihan jokaista välillä väsyttää enemmän eikä tosiaan aina voi tehdä ennätyksiä!

      Poista
  2. Kokonaiskuorma on todellakin se, mikä vaikuttaa, eikä vain treenien määrä.. Tätä pitäisi itsekin ajatella useammin! Kiitos kun kirjoitat aiheesta :-) Toivottavasti kroppasi palautuu pian, ja muista ajatella myös niitä positiivisia hetkiä treenissä :-) Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, nimenomaan! :) Kiitos paljon tsempeistä, eilen ja tänään olinkin jo heti paremmalla mielellä treeneissä. Kyllä tämä tästä! :)

      Poista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig