lauantai 11. huhtikuuta 2015

PAREMPAA PALAUTUMISTA

5432

Treeneistä palautuminen on juttu, jossa haluaisin kehittyä, sillä huonosti palautuneena treenaaminen ei kulje eikä siinä ole niinkään järkeä. Summa summarum: mitä paremmin palaudut, sitä paremmin treenitkin sujuvat. Tällä hetkellä en voisi treenata määrällisesti paljoakaan enempää, sillä välissä en ehtisi palautua. Palautuminen on siis osa hyvää kuntoa, ja sen takia ne huippu-urheilijat tai muuten vain kovakuntoiset voivat treenatakin niin paljon, koska heillä palautuminen tapahtuu nopeammin. Riippuu tietenkin myös treenistä, miten paljon mikäkin vaatii palautumista. Kovemman treenin jälkeen tarvitaan aina enemmän palautumista kuin kevyemmän.

Viime aikoina olenkin siis yrittänyt panostaa yhä enemmän palautumiseeni. Näillä muutamilla jutuilla olen parantanut omaa palautumista:

1. Veden juonti. Kunnollinen nesteytys tehostaa palatumista. Juomapullo kulkee mulla lähes aina messissä, jotta muistan juoda tarpeeksi päivän aikana. Täähän nyt on monelle päivän selvä juttu, mutta helposti sen silti unohtaa. Nyt kun olen yrittänyt kiinnittää siihen erityishuomiota, olen huomannut hyödyt selkeämmin.

2. Magnesium. Magnesium on mulle ja varmasti monelle muulle ihan must. Huomaan kyllä selkeän eron, jos joskus olen unohtanut ottaa päivän annoksen. Jumeja ja kramppeja tulee tällöin helpommin. Käytän magnesiumsitraattia, ja sitä suosittelen kaikille muillekin. Tällä hetkellä käytössä on Puhdas+ tuotesarjan magnesium, joka laadultaan täyttää ainakin omat kriteerit. Otan annoksen illalla ennen nukkumaanmenoa, sillä magnesiumin sanotaan parantavan myös unen laatua. Joskus heitän magnesiumin palautusjuoman sekaan, jotta saan sen ns. paremmin alas. Tuo jauhe ei nimittäin maistu mitenkään ihanalta. :D

3. Kevyet juoksulenkit. Olen yrittänyt lisätä lyhyitä about 15-20 min hölkkälenkkejä harjoitteluuni. Esimerkiksi kyykkypäivänä pieni iltalenkki tekee todella hyvää. Seuraavana päivänä jalat eivät olekaan yhtä jumissa kuin ilman hölkkäilyä.

4. Venyttely + kehonhuolto. Noiden hölkkälenkkien jälkeen aina toki myös venyttelen ja putkirullailen lihaksia. Venyttelyä olen myös pyrkinyt lisäämään harjotteluuni, sillä sen vaikutus on niin iso osa kokonaiskuvaa. Kaikki asennot, kyykyt ja työnnöt, paranevat paljon kun liikkuvuudesta pidetään huolta.

Nämä jutut ovat tosiaan vain asioita, joissa olen viime aikoina yrittänyt petrata ja parantaa palautumistani. Tietysti palautumiseen kuuluu paljon muutakin. Koskaan ei saa unohtaa ravinnon ja puhtaan levon merkitystä.

Mites teillä, miten palaudutte? Vinkkejä parempaan palautumiseen?

Elli
SHARE:

2 kommenttia

  1. Mulla on käytössä myös nuo keinot palautumiseen. :)
    Uusin tulokas mulle on/oli magnesium. Sen käytön aloitin vasta reilu kuukausi sitten. Ja eron tosiaan huomaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oon kyllä käyttänyt sitä jo pidempään, mutta tosiaan pääsiäisenä unohdin ottaa, ja eron huomasi saman tien! Sen takia halusin mainita sen erityisesti. :) Minkään muun ravintolisän syömisen hyötyjä ei huomaa yhtä selkeästi kuin magnesiumin!

      Poista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig