lauantai 28. helmikuuta 2015

CROSSFIT OPENS

8956

Virallinen CrossFit -kisakausi on nyt alkanut. Kausi alkaa siis Open -treeneillä, jotka ovat avoimet kaikille maailmanlaajuisesti. Openeista parhaat karsiutuvat Regionals -kisoihin, jotka muodostuvat aikalailla maanosien mukaan. Yhteensä näitä regionaaleja/aluekisoja on kahdeksan, joista taas kovimmat urheilijat jatkavat matkaa viimeisin kisoihin, Gameseihin.

Open -treeneissä liikkeet, liikestandardit, toistomäärät ja painot on määrätty ennalta tarkasti. Jos urheilija ei kykene suorittamaan joitain liikkeitä tai määrätyt painot ovat liian suuret, on olemassa myös viralliset skaalatut versiot lajista. Lajeja tulee yhteensä viisi, yksi viikossa. Tällä viikolla torstain ja perjantain välisenä yönä julkaistiin ensimmäinen. Mähän olin kuin pikkulapsi jouluaattona kun heräsin aamulla innoissani katsomaan lajin julkaisua. Oonpas hassu, tiedän. :D

Minäkin päätin siis osallistua Openeihin, vaikka kisatavoitteet eivät vielä kovin korkealla olekaan. Haluan suorittaa jokaisen treenin ilman skaalausta, ja lajista riippuen omien tavoitteitteni mukaan. Viime vuonna Openien aikaan minulla oli vasta ajatus CrossFitin aloittamisesta ja kesän lähestyessä aloin testailemaan sen vuoden Open -lajeja. Enhän mä pystynyt tekemään mitään virallisilla painoilla, vaan kaikki liikkeet oli skaalattava. Muistelin tuossa naureskellen juuri yhtä lajia, jossa oli t2b (varpaat tankoon) -liikettä tyyliin 50 toistoa ja mähän sain vain viisi. Heh, onhan tässä vähän tultu eteenpäin.

Ensimmäinen Open -laji, 15.1, sisälsi kaksi erillisistä osiota. Ensimmäinen osa oli:

9 min AMRAP (as many rounds as possible)
-15 toes to bar
-10 deadlift (35kg)
-5 snatch (35kg)

Toinen osa 15.1A jatkui samantien tuon yhdeksän minuutin jälkeen:
6 min timecap
-Löydä rinnalleveto- ja työntömaksimi

Vaikka tänä vuonna emme otakaan Openeita kovin vakavasti, niin silti mua vähän jännitti edeltävänä päivänä. Kisafiilistä lisäsi se kun pääsi pitkästä aikaa tekemään niin isolla jengillä, kaikki kannusti ja tsemppas vuoroin toisiaan ja fiilis oli korkealla.

Mites se sitten meni? Niin kuin aiemmin olenkin jo kertonut, on meillä perusvoimakausi menossa, ja siksi metcon -treenejä olla tehty kovinkaan paljoa eikä maksimivoimaa ollenkaan. Siihen nähden tän päivän treeni meni paremmin kuin hyvin! Toes to bar -liike koitui hankalimmaksi jutuksi koko lajissa, sillä pitovoima alkoi pettää. Ei meinannut jaksaa roikkua siellä tangossa, ja se hidasti tosi paljon. Maastaveto ja tempaus menivät taas putkeen melko kivasti. Kierroksia lopulta kertyi toistoa vajaa neljä. Seuraava setti väsyneenä sitten jännittikin. Olen joskus viime syksynä tehnyt rinnallevedon ykkösmaksimin 65 kilolla, ja tällöin maksimivoimaa oli tehty enemmän. Pelkäsin etukäteen, että väsyneenä en tulisi saamaan samaa rautaa ylös. Ensimmäinen 60 kilon nosto tuntui kevyeltä, ja vielä kun se 65 tuli helposti päätin yrittää 70 kiloa. Eihän se sieltä ihan tullut, mutta olen silti täysin tyytyväinen tulokseen. Huippupäivä takana, ensi launtaita vain odotellessa!

Osallistutteko te Openeihin? Miten ensimmäinen laji meni?
-Elli
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig