torstai 22. tammikuuta 2015

VILJATTOMUUS JA KUITU

0083

Monet yhdistävät kuidun lähteet aina automaattisesti viljoihin, ja miettivät, että miten sitä kuitua saa tarpeeksi jos ei syö ruisleipää. Kyllähän sitä kuitua muustakin saa eikä viljattomien tarvitse lainkaan olla huolissaan. Täytyy muistaa syödä monipuolisesti ja runsaasti kasviksia sekä hiukan kuitulisiä. Ajattelin nyt listata teille muutaman esimerkin, joilla ruokavalioon saa helposti lisättyä kuitua.

Psylliumkuitu
Psylliumkuitu on ratamokasvin kuorta, ja se sisältää suolistolle suotuisaa ravintokuitua. Psylliumjauhe on gluteenitonta, ja sopii hyvin leivontaan lisäämään tuotteiden kuitupitoisuutta ja parantamaan sitkoa. Psylliumia voi hyvin lisätä myös smoothien tai puuron sekaan. Käyttösuositus on noin 1t-3rkl per päivä. Psyllium turpoaa nesteessä, joten leivonnassa se sekoitetaan nesteeseen ja annetaan turvota ennen jauhojen lisäämistä. Muista siis juoda paljon nestettä käyttäessäsi psylliumia. Itse tapaan lisätä aamusmoothieeni 1 teelusikallisen psylliumkuitua.

Pellavan siemenet
Pellavan siemenet sisältävät paljon kaikkea elimistölle tärkeää: öljyä, proteiinia ja kuitua. Pellava sisältää myös muun muassa myös kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja seleeniä sekä B-, E-, ja K-vitamiineja. Pellavan siemenistä päivän kuidut tulevat nopeasti täyteen. 2 ruokalusikallista pellavansiemeniä tai -rouhetta sisältää kuitua 5 - 6 grammaa ja tämä vastaa leipäpalaa, jossa on 18 prosenttia kuitua. Päivän kuitusuositus on tosiaan 25g-35g.

Chiasiemenet
Chiasiemenissä on myös paljon hyviä terveysvaikutuksia, joista ravintokuitua 34g/100g. Chiavanukkaat /puurot ovat hyvä vaihtoehto ruis- ja kaurapuurolle. Siemenet turpoavat nesteessä moninkertaisesti, joten kannattaa antaa turpoamisprosessille aikaa. Aamupuuro on hyvä laittaa odottelemaan jo illalla. Chia imee itseensä 9-kertaisen määrän nestettä. Itse tapaan aika summissa valmistaa vanukasta, laitan yhteen annokseen suunnilleen 2rkl siemeniä ja 2dl nestettä.

Marjakuitu
Ainakin Berryfect -tuotemerkin alta löytyy marjakuitua: Mustaherukkakuitu- ja ravintojauhe. Marjojen ja siemenien kuitu on pääasiassa niiden kuorissa, ja tämä tuote sisältääkin vain mustaherukan kuorta ja siemeniä jauheena. Ravintokuitua tuotteesta löytyy 50g/100g. Marjakuitua on myös helppo heittää smoothien tai puuron sekaan marjajauheiden tapaan.

Kasvikset, marjat, hedelmät
"Puoli kiloa päivässä!" ei ole ollenkaan huono neuvo. Itse sanoisin, että syö jopa 600g erilaisia kasviksia, mahdollisimman monissa väreissä ja runsaasti marjoja sekä hedelmiä.

Pähkinät, siemenet
Pellavan siemenet eivät ole ainoita kuitupitoisia siemeniä, joten suositeltavaa on syödä näitäkin monipuolisesti ja vaihtelevasti.

Mukavaa päivää kaikille! :)
xo Elli


3203
SHARE:

2 kommenttia

  1. Hei! Tää oli hyvä listaus, kiitti!

    Jos saa kysyä, niin miksi syöt viljattomasti? Vai onko liian henkilökohtainen kysymys... päätä ite :)

    Pellavansiemenistä tuli muuten mieleen: ne tiettävästi turpoaa nesteessä samantapaisesti kuin chia-siemenet, eli muodostaa sen sellaisen "liman". En oo kokeillu mutta oon kuullut että näin olis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiva jos tästä oli hyötyä! :)

      Ei tosiaan ole liian henkilökohtainen kysymys! Olen siis allerginen vehnälle, rukiille ja ohralle, ja siksi noudatan viljatonta/gluteenitonta ruokavaliota. :)

      Joo olen kuullut myös, että pellavan siemenet turpoavat nesteessä, mutta ei kuitenkaan yhtä moninkertaisesti kuin chia. Täytyypä oikein testata!

      Poista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig