tiistai 13. tammikuuta 2015

SUPERFOODS

2964

Joskus vielä vuosi sitten pidin superfoodien hamstrausta hiukan hifistelynä. Lokeroin senkin vain hetken villitykseksi, kuten vaikka karppaus ja kevyttuotteet. Voihan tämä superfoodinnostuskin tästä vielä laantua, ken tietää. Uskon kuitenkin, että mun keittiöön on muutama juttu tullut jäädäkseen. Tämä pieni tietopaketti paljastaa, miksi minäkin näihin juttuihin olen hurahtanut. ;)

SPIRULINA


Spirulinasta  kerrotaan Puhdistamon nettisivuilla niin tyhjentävästi, joten tässä suora lainaus:

"Spirulina sisältää: 


  • 2300% enemmän rautaa kuin pinaatissa 
  • 3900% enemmän beetakaroteenia kuin porkkanassa 
  • 300% enemmän kalsiumia kuin maidossa 
  • 375% enemmän proteiinia kuin lihassa tai tofussa 
  • fytoravinteita 31 kertaa enemmän kuin mustikassa 

Spirulina on täynnä varsinkin urheilijoille ja kasvissyöjille arvokkaita ravinteita. Spirulina muodostaa kaikista maailman organismeista tehokkaimmin proteiineja ja se sisältää 65-71 % hyödynnettävässä muodossa olevaa proteiinia! Tämä tekee siitä ehkäpä maailman rikkaimman proteiininlähteen. 


Spirulina sisältää valtavan määrän kehollemme tärkeitä mineraaleja mm. seleeni, kalsium, rikki. Spirulinan sisältää runsaasti rikkipitoisia aminohappoja (metioniini, kysteiini) sekä harvinaista fykosyaniini -nimistä polypeptidiä. 


Spirulina sisältää runsaasti varsinkin B-ryhmän vitamiineja (B1, B2, B6), sekä beetakaroteenia ja K-vitamiinia. Suurin osa merilevistä sisältää huomattavan suuria määriä välttämättömiä rasvahappoja. Nämä ainesosat ovat tärkeitä lähes kaikkien kehon mekanismien opimaalisen toiminnan kannalta. 


Spirulinaa pidetään äidinmaidon jälkeen parhaana lähteenä gamma-linoleenihapolle (GLA). Ihmisille jotka eivät ole koskaan saaneet äidinmaitoa, suositellaan 150-350 g GLA:ta. 2 rkl spirulinaa sisältää 131 mg GLA:ta. 


Aikoinaan maapallon ilmakehä oli huomattavasti ohuempi ja kasvit suojautuivat useammin sinertävillä väreillä aurinkoa vastaan. Kun nautimme spirulinaa, suojelee sinivihreä pigmentti kehoamme UV-säteilyltä aina solutasolla asti."


2966

VIHERJAUHEET

Superfoodien yleistyttyä markkinoille on tullut erilaisia viherjauheita, jotka helpottavat "hifistelijöiden" elämää. Aamusmoothieen ei tarvitse enää lusikoida jauheita miljoonista eri purkeista, vaan kerralla voi saada lähes kaikkea. Puhdistamolla on hyvä viherjauhe -sekoitus (tsekkaa tästä), joka sisältää laadukkaita viherkasveja: spirulinaa, chlorellaa, vehnänorasta, ohranorasta, lehtikaalia, sekä sinimailasta.


Viherjauheet eivät sinänsä maistu kovin hyvältä, tunkkaiselta ehkä ennemminkin. Tapaan siksi laittaa vihersmoothieni sekaan limeä, sitruunaa tai inkivääriä peittämään makua. Banaani ja hunaja pehmentävät lopputulosta myös mukavasti.

dsc-0011


OPTI MSM


On tullut myös käyttööni viime aikoina.  Jälleen lainaan Puhdistamon kattavaa kuvausta tuotteesta:


"Puhdistamo MSM ei ole rohdos eikä lääke, vaan ihmiselle tärkeä ravintoaine, jolla on monia tehtäviä kehossamme. Se osallistuu mm. terveen ihon, hiusten ja kynsien kasvuun. Keho tarvitsee sitä terveiden sidekudosten ja nivelten toiminnan takaamiseksi, oikeanlaisen entsyymitoiminnan turvaamiseksi sekä hormonitasapainon ja immuunijärjestelmän toiminnan varmistamiseksi. 


Aikaisemmin saimme rikkiä enemmän ravinnostamme, mutta ruoan varastointi, ruoanvalmistustavat, kuivatus, säilöntä sekä säilöntäaineet ovat vähentäneet ravintomme rikkipitoisuutta. 


MSM eli metyylisulfonyylimetaani on orgaaninen rikkiyhdiste, jota esintyy kehossamme luontaisesti. Puhtaassa muodossaan se on tuoksuton, valkoinen, kidemäinen jauhe, jolla on hiukan kitkerä maku. 


MSM auttaa kehoamme mm. energian tuotannossa ja erilaisten tukikudosten rakentumisessa (esim. hiukset, luut, kynnet ja nivelet). 


MSM-jauhe soveltuu erityisen hyvin ihon kunnosta kiinnostuneille ihmisille sekä liikkuvuutta vaativien urheilulajien harrastajille (esim. jooga, kamppailulajit). MSM toimii urheilijoilla mainiosti lihasarkuuden lievittämiseen ja lihasvammojen parantumisen nopeuttamiseen, koska rikki toimii keskeisessä roolissa tukikudoksiamme rakentavan kollageeni-proteiinin muodostumisessa."

KOOKOSÖLJY


Kookosöljy on minulle superfoodia juuri sen monikäyttöisyyden vuoksi. Kookosöljyä käytän ruoanlaitossa, leivonnassa sekä ihon- ja hiustenhoidossa. Kookosöljy on ratkaisu lähes kaikkeen! :D


MARJAT JA MARJAJAUHEET


Marjoja olen kyllä syönyt runsaasti koko elämäni. Lapsuudenkodissani pakastettiin joka kesä purkeittain kotimaisia marjoja talven varalle. Ja kesällä saatiin toki nauttia tuoreista marjoista, jopa itse mökiltä poimituista. Nykyään pienen pakastimeni takia en voi tätä perinnettä jatkaa, vaan joudun kipuamaan kaupan pakastealtaille. Hyvä paikka sekin, en valita. Ostan vaihtelevasti mustikoita, puolukoita, mansikoita tai herukoita. 


Marjajauheet ovat tosin hiukan uudempi juttu. Tykkään kovasti käyttää näitäkin smoothiessa ja leivonnassa. Pienellä määrällä vaikkapa tyrnijauhoa saa runsaasti makua. Suosittelen testaamaan!

2969


Näitähän kyllä olisi vino pino lisääkin, mutta tässä olivat tämän hetken suosikit.
Mites, ovatko superfoodit valloittaneet teidänkin keittiöitä? :)

xo Elli
SHARE:

6 kommenttia

  1. Ton spirulinan vois kans testaa, häjyn kuulosta tavaraa. Meillä muutama juttu kans löytäny tiensä keittiön hyllyille, viimeisimpänä chia-siemenet. Vaikka tuntuu välillä tyhmältä et tällasta roudataan jostain Etelä-Amerikasta asti ja myydään kalliilla niin on se vaan kivaa vaihtelua esim aamupuuron tilalle! Saa nyt nähdä jatkuuko innostus. Tänään testiin ehkä vähemmän super, mut toivottavasti sitäkin herkumpi satsi, eli banaani-avokado-kaakojauhe-smoothie!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Chia-siemenet on kans tosi hyviä, chia-puddingit namm. ;) Kyllä se maapallon toiselta puolelta roudaaminen itseänikin mietityttää.. No, kyllähän sitä paljon kaikkea muutakin tänne tuodaan, vaikka eihän se mikään perustelu ole. Pyrkii sitten suosimaan lähituotteita ja suomalaista muuten, kuten juuri noita marjoja :)
      Herkun kuuloinen satsi siellä!

      Poista
  2. Noita marjajauheita on kyllä pitänyt jo pitkään testata ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo laitahan ensi kerralla kauppalistaan, niitä myydään ihan tavallisissa ruokakaupoissa! :)

      Poista
  3. Tuo spirulina kuullostaa tosi hyvältä. Täytyy varmaan testata :) oma superfoodi lemppari on kakaonibsit. Niin hyviä rahkan tai jogurtin päällä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo spirulinaa kannattaa testata! :) Ja nam, kaakaonibsit on herkkua, itsetehdyssä myslissä vähän liiankin hyviä ! ;)

      Poista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig