tiistai 6. tammikuuta 2015

LEMPILIIKKEENI

5456

Vaikka pidän lähes kaikista treeneistäni, on minulla selkeästi muutamia liikkeitä, jotka todella ilahduttavat läsnäolollaan päivän treeniohjelmassa. Luulen, että jokaiselle muodostuu jonkinlaiset lemppari- ja inhokkijutut melko nopeasti lajissa kuin lajissa. Vai mitä mieltä olette?

Ylöstyöntö on ollut yksi lempiliikkeistäni jo pidemmän aikaa. Etenkin split jerk, eli tangon ylöstyöntö jalat saksaten. Aluksi en osannut lainkaan mennä niiden painojen alle, vaan työnsin tankoa pelkällä voimalla ylös. Silloin liike muistutti enemmän pystypunnerrusta (shoulder press). Aloin nauttia liikkeestä kun sain tekniikan parempaan kuntoon. Olen ehdottomasti vahvempi työnnössä kuin rinnallevedossa, ja ehkä siksi ylöstyöntö kuuluukin lemppariliikkeisiini.

Käsilläkävely oli vielä syksyn alussa lähes mahdotonta minulle. Kisattuani Lahden Gentain Showdown -kisoissa päätin, että nyt se käsilläkävely on opittava. Syksyn aikana tulikin seistyä melko paljon väärin päin ja nyt voin jo sanoa todella nauttivani siitä. Voin jo harjoitella portaissa kävelyä ja pyörimistä ympäri käsillä seisoen. Olen superfiiliksissä, että todella opin tuon taidon, joka aluksi tuntui niin haastavalta, ja siksi se nyt onkin yksi lempiliikkeistäni.

Jostain syystä pidän kovasti valakyykystä (=overhead squat, OHS). En ole siinä erityisen vahva, enkä ole kehittynyt siinä mitenkään erityisesti. Sen tekeminen jotenkin on vain tosi kivaa. Valakyykky on hyvä liike, sillä se kehittää kroppaa hyvin kokonaisvaltaisesti. Valakyykky on siis kyykky, jossa tankoa pidetään suorilla käsillä pään yllä. Liike kehittää tietysti jalkoja, mutta erityisesti se kehittää keskivartaloa ja yläkropan voimaa. Valakyykyn tekemisestä on siis hyötyä myös käsilläseisontaan.

Koska minulla on jonkin verran juoksutaustaa, juoksua sisältävät metconit ovat mieleeni. Tällä hetkellä koen silti, että juoksukuntoni on huonontunut, sillä olen pitkään keskittynyt enemmän voiman kehitykseen. En siis mielelläni lähtisi cooperin testiin juuri nyt. Tiedän kuitenkin, että se juoksukunto on siellä alla, se vain on kaivettava taas esiin. Odotan jo tulevan kesän juoksuintervalleja!

Double under (DU) eli tuplanaruhyppy on yksi ehdoton suosikkini! Naruhypyt ovat aina treenien sisällä raskaita, mutta jotenkin väsymyksestä huolimatta jaksan tehdä niitä melko hyvin. Listaisin kai tämän liikkeen myös yhdeksi vahvuuksistani, sen takia se ehkä onkin suosikkini. Kuka nyt ei pitäisi vahvuuksistaan?

Huomasin, että voisin jatkaa tätä listaa hyvin pitkälle, mutta jätetään se tällä kertaa tähän. Onko teillä lempparitreenejä, lajeja tai liikkeitä?

xo Elli
SHARE:

4 kommenttia

  1. hei what mitenni et oo muka kehittyny OHS !! :D nyt kuules!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nnoo on siinä tietty menty eteenpäin, mut ei musta mitään huimaa kehitystä :D verrattuna vaikka dippeihin tai tohon käsilläkävelyyn.. hihi :D

      Poista
  2. Du:t... Hyi! :D olin niissä ennen hyvä mut taito on kadonnut jonnekin... täytyy kaivella se jostain esille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne aika hapottavia, hah :D Kannattaa tehdä yläkropan voimatreenin jälkeen muutama setti DU:ita, oikeen kirsikkana kakun päälle. Kyllä hapottaa meinaan, ja sit erikseen tehtynä ne tuntuu jo aika kevyiltä. :)
      Kyllä se sunkin taito tulee sieltä ihan varmasti takas! ;)

      Poista

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig