perjantai 5. joulukuuta 2014

AVOCADO

1036


Avocadot löysivät tiensä suomalaisten sydämiin vasta supersuositun avocadopastan myötä. Eikö "avocadopasta" ollut jossain vaiheessa googlehakujenkin kärkilistoilla? Nyt on into ehkä hiukan laantunut. Pastatrendin aikana avocadoja ei nimittäin meinannut saada kaupoista lainkaan, usein niiden paikka hyllyssä loisti vain tyhjyydellään. Omalla ostoslistallani avocadot ovat säilyneet vakkarina, niitä löytyy keittiöstäni lähes aina.

Tässä muutama syy siihen, miksi kannattaa syödä avocadoja:

- Ne sisältävät runsaasti vitamiineja ja mineraaleja.
- Niistä saa kaliumia. (Auttaa muun muassa verenpaineen hallinnassa.)
- Avocado sisältää luteiinia, joka puolestaan on hyväksi silmien terveydelle (etenkin ikääntyville).
- Avocadoissa on paljon hyvälaatuista, kertatyydyttymätöntä rasvaa.
- Niistä saa paljon energiaa helposti. 100 grammassa avocadoa on noin 200 kaloria. Avocadon koko vaihtelee, mutta yleinen paino on noin 150 grammaa.

Avocadoja on helppo nauttia vaikka sellaisenaan välipalana, ne sopivat salaatteihin, smoothieihin ja leivän päälle. Itse syön usein avocadoni salaateissa, mutta maistuvathan ne riisikakunkin päällä mainiolta. Hiukan vain suolaa ja muita mausteita päälle, nam! Yksi varmaan suosituimmista tavoista nauttia avocadoa on guacamole. Tähän väliin huomio, että kaupan valmiit molet eivät ole paljon avocadoja nähneetkään, muistaakseni jonkin merkin versiossa avocadoa oli vain 9%! Eli ei niitä sinne ostoskoriin. Hyvää guacamolea on todella helppo tehdä itse. Kahden avocadon moleen pilkon usein yhden tomaatin, punasipulin, palan chiliä, yhden limetin mehun ja lisään mausteita (suolaa:D) fiiliksen mukaan. Yksi iltapäivä testasin täytettyjä uunissa kypsennettyjä avocadoja, ja totesin, että tätä reseptiä täytyykin kehitellä ja testata uudelleen. Kaapissani ei ollut paljon muuta kuin avocadoja ja kananmunia, joten resepti onkin sen mukainen: yksinkertainen, mutta toimiva. Erittäin hyvä aamupalalla tai välipalana.

- Lämmitä uuni 200 asteeseen.
- Leikkaa avocado halki ja poista kivi sisältä. Jos kivi on hyvin pieni, kaiverra kuoppaa hiukan suuremmaksi.
- Sekoita kananmunan rakenne rikki kulhossa, lisää mausteita, ripaus manteliajauhoa ja siemeniä. (Riisikin voisi sopia joukkon, jos jaksaa sitä keittää. :D)
- Kaada kananmunaseos avocadojen sisään ja paista uunissa noin 15-20 minuuttia, kunnes pinta on saanut väriä.



Jos teillä on hyviä vinkkejä tai reseptejä avocadoista niin otan niitä ilomielin vastaan!
xo Elli
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig