keskiviikko 19. marraskuuta 2014

EI KIPUU, EI HYÖTYY?

img-1029

Moni on varmasti kuullut tuon hokeman: "ei kipuu, ei hyötyy". Mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Treenataan aina "salil eka, salil vika" tappiin asti. Jos et pelkää treeniäsi, se ei ole tarpeeksi kova? Hah, ihan hauska gym memenä, mutta siihen se jääkin. Treenien ei aina tarvitse olla tappavia. Saa sieltä salilta lähteä ihan ehjänäkin. Oon mä itsekin joskus erehtynyt ajattelemaan, että ei ole tehnyt mitään jos ei ole laittanut treenien lopussa viimeisiäkin voimiaan likoon. Jos seuraavana aamuna sängystä ylös pääseminen on ollut liian helppoa, on mielessä käväissyt ajatus: "Hitsi, löysäilinkö mä?". Eh, olen kyllä onneksi tullut järkiini jo jonkin aikaa sitten. Ei joka päivä tarvitse elää kivuissa.

Onhan tuo "ei kipuu, ei hyötyy" tietysti huumoria, eikä sen ajatus olekaan, että se tulisi ottaa kirjaimellisesti. Minussa se vain herätti ajatuksen, joka on pyörinyt välillä mielessä. Millainen kipu on siis kipua, josta on hyötyä? Osaavatko kaikki erottaa sen normaalin, hyvän kivun, jota kannattaa treenatessa tavoitella? Kyllä sitä itsekin välillä joutuu miettimään, onko kyse nyt liiasta rasituksesta vai tekeekö mun mieli vain laiskotella. Se on ainakin merkki vääränlaisesta kivusta, kun juostessa vihloo polvea tai kyykätessä ottaa selästä. Tarkistettavaa on tekniikka, joka on usein vastaus outoihin kipuihin. Kipua ei kuitenkaan kannata pelätä, jos kyykkääminen ei tunnu missään, ei siitä ole kauheasti hyötyä. Huom. kyykky ilman painojakin voi tuntua lihaskimpuillakin, toistomäärä sen ratkaisee. Kysymykset kivuista vievät hämärän rajamaille, eikä toisen puolesta voi sanoa, mitä kannattaa tai ei kannata sietää.

Onhan se mahtava tunne, kun on antanut kaikkensa, mutta eikö senkin voi tehdä erilaisin tavoin? Kaikkensa antaminen ei välttämättä tarkoita äärirajoilleen menemistä. Voi antaa kaikkensa vaikka keskittymällä tekemään harjoituksen parhaalla mahdollisella tekniikalla. Venyttelyssäkin voi antaa kaikkensa rentoutumalla niin hyvin kuin osaa. Kaikkensa voi antaa nauttimalla treenistä niin paljon kuin voi. Ilman kipuakin treenistä on hyötyä.

Niistä kivuista vielä. Mulla oli jokin aikaa sitten pahoja jumiutumia niska- ja hartiaseudulla. Päätä särki ja kädet puutuivat makuuasennossa. Veri ei enää päässyt kiertämään kunnolla niin pahojen jumien takia. Siinä kohtaa kun heräsin kuudetta kertaa yöllä käsien pistelyyn, oli pakko turvautua särkylääkkeisiin. Tuntui, että tarvetta kipulääkkeille olisi ollut koko ajan, sillä särkyjä oli jatkuvasti. Tässä kohtaa jo mietti, että nyt kaikki ei ole okei. Mitä olen tehnyt väärin? Olinhan käynyt hierojalla ja venytellytkin ahkerasti päivittäin.

Olisiko ihan hyväksyttävää syödä buranaa aamu- ja iltarutiinina? Puhumattakaan vielä vahvemmista kipulääkkeistä. Entä jos uni ei vaan tule ilman iltapilleriä, tai treeni ei kulje ilman pientä kivun lievitystä? Itse en ole koskaan halunnut syödä lääkkeitä ikään kuin turhaan, ja tapanani on sinnitellä välillä liiankin pitkään ennen kuin käteni käy siellä pilleripurkilla, mutta tuolloin oli hetkiä kun en miettinyt hetkeäkään. Kipua ei oikeesti tarvitse sietää, ja on täysin hyväksyttävää syödä särkylääkkeitä kun on niiden tarve. Sen takia ne meille on keksittykin. Mun tilanteessa tuli kuitenkin miettiä, mistä lääkkeiden tarve oli alkanut? Olisiko siellä treenissä jotain muutettavaa vai olisiko aika kenties levätä? Ja kyllä, lepoahan se kroppa huusi ja levollahan ne säryt lopulta lähtivät ja uni taas maistui.

Jos on tarve syödä niitä särkylääkkeitä lihassärkyihin usein, eikä uni tule jumien takia, silloin sitä kipua on mielestäni jo liikaa. Siitä ei ole enää hyötyä, vaan haittaa. Kun liikunnasta aiheutuvia vaivoja ja kipuja joutuu hoitamaan lääkkeillä, kannattaa miettiä sitä itse treeniä, kannattaisiko siellä tehdä muutoksia. Mieti ensin syyt seuraukselle, ja sitten tiedät paremmin mitä tehdä. Vaikka sanotaan, että: "Urheilija ei tervettä päivää nää.", kipujen kanssa ei kannata liiallista tuttavuutta tehdä.

xo Elli

img-1032
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig