sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Crossfit problem: Kuinka hoidat käsiäsi?

Heti alkuun varoittelen, tulossa on astetta ällömpiä kuvia ja juttuja. Crossfitin, painonnoston ja voimistelun harrastajille erittäin tärkeitä juttuja kuitenkin. Nimittäin asiaa käsienhoidosta. Tää juttu tuli esiin vahvasti heti On Ramp eli crossfitin alkeet -kurssilla. Kahden intensiivisen treenipäivän jälkeen oli mun babyskin -kädet ihan riekaleina. Nahka repes, verta tuli, au, au ja au. Mietin, teinkö jotain väärin kun tässä näin pääsi käymään. Moni siellä sanoi, että kyllä se nahka paksuuntuu ja sä totut kyllä. Se pitää kyllä paikkaansa, olenkin tottunut, mutta pientä vaivaa joutuu yhä näkemään, että pipi pysyy poissa. Tässä olisi sitten muutama vinkkejä, jotka olen itse kokenut hyödyllisiksi.

Näyttääkö kivalta?

1. Jos olet nainen, heitä hyvästit kauniille käsille. Jos olet mies, unohda kukkoilu ja aloita käsienhoito.

2. Hanki hyvää käsirasvaa. On tärkeää ettei kädet pääse kuivumaan liikaa. Magnesium kuivattaa kivasti ja iho alkaa lohkeamaan helposti. Itse suosin Bodyshopin hamppuvoidetta.

3. Osta kynsiviila/jalkaraspi/sivuleikkuri. Itse käytän raspia, sillä se on minusta tehokkain. Niin ja hiekkapaperikin käy! Kun kovettumat alkavat muistuttaa Himalajan vuoristoja, raspaa ne maan tasalle. Älä pelkää, tämä ei satu. Rohkeasti vain raspi käteen ja viilaamaan. Tulos on hyvä kun kovettuma on taas tasainen, mutta iho jää silti paksuksi. Jos kovettumat ovat isoja, ne repeävät helposti auki ja se sattuu. Joillakin ehkä nahka vaan paksuuntuu eikä sen kummempia taikoja vaadita, mutta mun iho on kai niin baby, että se ei kestä. Joten meitsi raspaa.

4. Käytä sitä käsirasvaa. Kun olet viilannut ja raspannut, rasvaa. Suosittelen tekemään tämän koko session vaikka aina iltaisin ennen nukkumaan menoa. Näin kädet saa yön aikaa rauhoittua.

5. Toista. Usein. Välillä tuntuu, että joudun suorittamaan operaation joka päivä. Välillä on pidempiä taukoja kun iho pysyy hyvänä.

Auts.

Joskus hellästä huolenpidosta huolimatta iho pääsee kuitenkin repeilemään. Tässä muutama vinkki, jolla pääset taas eteenpäin.

1. Muista aina kunnollinen käsien puhdistus. Et halua, että haavat pääsevät tulehtumaan.

2. Jos nahka repeää vain osittain, ja käteen jää lerpattava slice nahkaa, älä revi sitä irti. Anna ihon olla itsensä laastarina. Voit toki laittaa laastarin lisäksi, jotta haava ei likaannu.

3. Jos sun on pakko saada se lerpattava nahka irti, revi mielummin kuin leikkaa saksilla. Jostain syystä se paranee näin nopeammin. Testattu juttu.

4. Pidä vähän taukoa tangossa roikkumisesta ja raskaiden painojen nostelusta. Anna sen haavan parantua kunnolla. Jo kaksi rauhoittavaa päivää tekee ihmeitä. Jos treeniohjelmasi ei salli taukoja, suojaa käsiä esimerkiksi teipeillä.

5. Ala pitää taas parempaa huolta käsistäsi!

Naiselliset kädet, jep.

Haavoja ja repeytymisiä voi estää tosiaan erilaisilla teippauksilla ja hanskoilla. Itse omistan Roguen hanskat, mutta käytän niitä todella harvoin. Mielestäni niillä ei saa hyvää otetta tangosta. Tämän takia en oikeastaan suosittele hanskojen käyttöä kuin vain ehkä todella pitkissä wodeissa, joissa on roikkumista paljon. 



Tärkeää on myös huomioida tiettyjä tekniikkajuttuja, joilla voi estää haavojen tulemisen. Suurin huomio on otteessa, siinä miten roikut ja pidät kiinni tangosta.

Tässä mielestäni hyvä ja havainnollistava video:


Näistäkin jutuista voi olla montaa mieltä, ja toisilla toimii toiset tavat, mutta mun kädet pysyy näillä ohjeilla suhteellisen ehjinä. Jos teillä on jotain muita vinkkejä, otan niitä ilolla vastaan.

xo Elli

Ehjillä käsillä on kiva treenata!
SHARE:

2 kommenttia

© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig